Kvinnohälsa – synka med din inre rytm

Den infradianska rytmen hör vi sällan talas om, 28 dagars cykeln – den kvinnliga cykeln. Det som ofta är mer bekant för oss är den manliga hormonella cykeln, 24-timmars cykeln med testosteron som peakar på morgonen för att sedan dala under eftermiddagen och kvällen. En cykel som upprepar sig dag efter dag 365 dagar om året och som vi kvinnor också lever efter eftersom det är så samhället är uppbyggt. Men vi fungerar annorlunda, vår energi är inte statisk dag efter dag och vecka efter vecka. Vår produktivitet kan skilja sig avsevärt beroende på var i den 28 dagars cykeln vi befinner oss. Även vår sociala förmåga och känslan av att vilja dra sig undan och varva ner är inte kopplat till 24-timmars klockan utan till den infradianska 28- dagars rytmen.

Det är inte ovanligt att som kvinna med olika hälsoproblem inte bli tagen på allvar utan istället avvisad med förklaringen att det är hormonellt. De behandlingar som erbjuds är många gånger p-piller, antidepressiva eller operation eller att helt enkelt att acceptera ditt lidande som ditt dåliga genetiska öde. Kan du föreställa dig att detta skulle vara en acceptabel förklaring för en man, att helt enkelt lära sig att leva med sina symtomen?

Den mesta forskningen inom hälsa och sjukvård har historiskt sett involverat manliga testpersoner trots en enrom skillnad i den inre hormonella miljön. Även inom hälso- och träningsvärden är män överrepresenterade i div undersökningar. Bara 39 % av deltagarna i träningsstudier är kvinnor och när kvinnliga deltagare är överrepresenterade i sport- och träningsstudier är det ofta när vi befinner oss i den första delen av vår menscykel där våra hormonnivåer är låga eller om vi tar p-piller.

För framtida forskningsstudier skulle det vara intressant att titta på exempelvis hur:

  • P-piller som ges til unga kvinnor påverkar deras mentala hälsa och framtida fertilitet
  • Hur vegetarisk och vegansk kosthållning påverkar kvinnors biokemi och de olika faserna
  • Hur nutrition påverkar de olika faserna i kvinnocykeln
  • Hur kvinnor metaboliserar medicin i de olika faserna i kvinnocykeln
  • Hur träning kan påverka kvinnans biokemi under de olika faserna
  • Hur nutrition kan användas för att minska sjukdomssymtom hos kvinnor
  • Hur fasta påverkar kvinnors biokemi

Som kvinna lär vi oss tidigt att maskera och ignorera vår inre biokemiska cykliska natur för att passa in i ett mansdominerat samhälle. Om vi istället kan leva mer i synk med vår unika kvinnliga biokemiska rytm kan vi hitta superkraften i våra hormoner. Genom att leva mer i synk boostar vi vårt biologiska system, stärker vår hälsa långsiktigt, ökar vår kreativitet och når djupare tillfredsställelse. Vi behöver inte jobba för att passa in i en 24-timmars cykel som helt går emot vårt inre system.

The psyches and souls of women also have their own cycles and seasons of doing and solitude, running and staying, being involved and being removed, questing and resting, creating and incubating, being of the world and returning.

– Clarissa Pinkola Estés

Ofta pratas det om den Cirkadianska rytmen, vår 24 timmars klocka. Denna inre rytm finns hos både män och kvinnor och reglerar våra kroppsliga processer under dygnet genom exempelvis kroppstemperatur, hormonnivåer, ämnesomsättning och sömn. Kroppen är naturligt konstruerad att genom en kortisoldusch på morgonen kicka igång, få dig ur sängen och starta dagen och framåt kvällen börjar melatoninproduktionen att öka för att göra dig sömnig och redo för sängen. 

Människan har alltid levt enligt den cirkadianska rytmen, uppe med solen för att sedan sova under dygnets mörka timmar. 

Men ända sedan Thomas Edison, en av världens största uppfinnare, fick patent på glödlampan 1880 så har människan kunnat manipulera ljuset och därmed vår vakna tid och när vi väljer att vara aktiva. 

Dock har flera studier visat att när vi börjar manipulera och experimentera med den naturliga cirkadiansk rytmen så blir konsekvenserna många. Hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, fetma, cancer, ADHD och depression är några sjukdomar/diagnoser som är kopplade till en rubbad dygnsrytm. 

Många känner till effekten av blått ljus och dess negativa påverkan på kroppens egna sömnhormon och därmed sömnkvalitet och stänger av mobiler och datorer en stund innan läggdags. Dock är det inte alla som känner till att det blåa ljusets påverkan på melatoninet även kan störa ägglossning och därmed minska fertiliteten. 

Nu till det något mycket intressant – den cirkadinaska rytmen är viktig men som kvinna finns det en annan klocka som är om än viktigare – den Infradianska rytm. En klocka som startar vid puberteten och pågår ända fram till menopausen så ungefär 40 år av ditt liv. Denna rytm är kopplad till din menscykel med de fyra faserna (follikelfas, ägglossning, lutealfas och mensen). Så på samma sätt som den cirkadianska rytmen påverkar dig under dagen så påverkar denna 28-dagars rytm vår inre miljö, fysiologiskt och psykologiskt . 

Dessa två rytmer är sammanlänkade, så störningar i dygnsrytmen kan ge störningar i vår 28 dagars cykel vilket kan påverka vår fysiska, hormonella och mentala välmående. 

Många kvinnor lider idag av olika symtom kopplat till menstruationscykeln. Fler kvinnor än män har besvär med sköldkörteln, fler kvinnor än män drabbas av olika autoimmuna sjukdomar. Fler kvinnor än män lider av kronsik smärta, utmattning, depression etc. 

Om vi har något som är unikt för oss kvinnor, som påverkar oss på alla plan kan man ibland undra varför informationen om kvinnas olika faser och vad som händer i kroppen under varje specifik fas är så dold från oss. Hur ser egentligen vår cykel ut och hur påverkas vi av exempelvis p-piller/näringsbrister/stress/mediciner etc. Här vill jag bidra med information för att göra det möjligt för varje kvinna att aktivt kunna välja sin väg genom livet. Utan tillräcklig information kan vi inte göra välgrundade val och när det gäller vår fertilitet och hälsa kan dessa val få stora konsekvenser senare i livet. Om vi kan optimera vår hälsa så att vår kropp får det den behöver när den behöver det skapar vi större förutsättning för hälsa och välbefinnande genom hela livet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s