Min favorit meditation – SO HUM

Idag kommer jag att ha, bland annat, en Restorativeyoga på Yogabolaget i Åkersberga. Vi kommer att arbeta med mantrat SO HUM under hela passet. Man ljudar tyst orden SO HUM inombords i takt med sitt egna andetag. SO på inandning och HUM på utandning.

Det här är mitt favorit mantra! Ett mantra som kan översättas som ”jag är det” – bortom dåtid, nutid och framtid, ett med allt.

Jag förstår att om man inte är van vi mantran så kan det låta konstigt, ja kanske till och med skrämmande. Det här med mantra är det många som är skeptiska till. Jag kan förstå det. Man kanske kopplar det till religion eller sektkänsla men Mantra har egentligen inget med religon att göra.

Ljud är vibrationer – vibrationer är rörelse och lite förenklat kan man säga att vi är uppbyggda av elektroner i form av små vibrerande strängar . Då kan man kanske börja förstå att ljud påverkar oss ner på djupaste nivå.

Med hjälp av mantra meditation kan vi lugna vårt sinne – och det är någonting vi verkligen kan behöva idag! Vi omges av brus och stimuli från alla håll och kanter och nästa 24 timmar om dygnet. Vi kan behöva ta till olika verktyg för att koppla bort, koppla ifrån ett tag.

”Kan vi tämja lejon och andra vilda djur, då kan vi även tämja vårt sinne”

– Dalai Lama

Jag försöker meditera en stund varje dag (helst tidigt, tidigt på morgonen när ingen annan är vaken). Ofta kommer min 3- åring ner och undrar vad jag håller på med. Men då sätter jag honom i fåtöljen bredvid och där sitter han och tittar på en stund innan han somnar om :-).

En av mina favorit meditationer är SO HUM- mantra meditation.

Det är egentligen kanske enkelt!

(Ställ en klocka på 10 minuter om du känner att du vill ha lite kontroll över tiden).

  • Sätt dig bekvämt till rätta. På golvet, på en stol, lägg dig ner om det fungerar bättre – och slut ögonen.
  • Ta en stund och observera din andning. Släpp fokus på allt annat och bara känn in hur andetaget känns i kroppen just nu.
  • Låt sen mantrat SO HUM få vibrera tyst inombords i takt med ditt andetag.
  • Låt andning vara lugn och naturlig.
  • Tankarna har en tendens att hela tiden fara iväg åt annat håll – det gör inget! Uppmärksamma bara att du för en stund försvann i en annan historia och rikta tillbaka uppmärksamheten till andetaget och mantrat SO HUM.

Sitt så här en stund som känns lagom (eller tills din klocka ringer) med fokus på andning och mantra.

Man kan säga att mantra är ett hjälpmedel för att reglera och styra sinnet. Det är en otrolig avlastning och avslappning för sinnet att fokusera på en sak. Den här korta (eller långa) stunden du ger dig själv är fantastiskt välgörande! Det händer saker i kroppen (även om det inte känns så).

När man arbetar med mantran stimuleras körtlar i hjärnan (hypofysen, hypotalamus och tallkottkörteln) alla dessa körtlar skickar signaler ut genom kroppen. Vad för signaler (hormoner) och hur mycket som sänds ut kan vi vara med och påverka. Att arbeta med mantran hjälper kropp och sinne att uppnå balans och harmoni.

Ljud kan både hjälpa oss men också få oss att må dåligt. Vi påverkas av alla ljud runt omkring oss dagligen. Tänk på alla störande bakgrundsljud vi har i vardagen, trafikbrus, ljud från kyl-och frys, datorer och div lågfrekventa brummande ljud.

Men vi påverkas även av positiva ljud och dessa ljud hittar vi ofta i naturen. Det kan vara vågskvalp, fågelkvitter eller ljudet av vinden som susar i träden.

Det finns mycket forskning som visar att vi påverkas mätbart av ljud och musik. Det här är faktiskt något som yogan vetat om sedan urminnes tider – gammal visdom helt enkelt som vi börjar förstå mer och mer!

Så varför inte ta en stund varje dag, sitt ner, låt tankarna och det ständiga bruset stillas och upplev lite lugn och harmoni!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s