Hälsa och kaffe

Hur bra är kaffe för oss om vi vill hålla en hälsosam livsstil. Ibland har man kunnat snappa upp någon rubrik på kvällstidningarnas löpsedlar i stil med ”drick 8 koppar kaffe varje dag och förläng livet” . Det tror jag visserligen inte riktigt på men här kommer min syn på kaffedrickandet.

Jag älskar kaffe (iaf på morgonen). Jag kan riktigt längta efter att dricka en (eller tre) koppar kaffe när jag vaknar på morgonen. Sen sätter jag på kaffebyggaren i snitt kanske 3 gånger till varje dag, häller upp en kopp, tar en sipp, usch, och häller ut kaffet i vasken. Fruktansvärt slöseri, jag vet. Men det är någon slags inbyggd vana som jag har svårt att ändra på. Trots att jag vet att jag inte kommer dricka upp kaffet fortsätter jag att sätta på kaffebryggaren. Jag vet ju att jag inte ens tycker att det är gott.

Men finns det hälsofördelar med kaffe? För det första är kaffebönan väldigt näringsrik så en kopp kaffe är inte helt fel. Kaffet innehåller ju såklart även koffein som är centralstimulerande som ökar vakenhet i hjärnan.

På Paleoinstitutet diskuterade vi just kaffe och hur kaffet kan få ta plats i en hälsosam livsstil.

Det är väldigt individuellt hur vi reagerar på kaffe. Det finns ett par gener som omsätter koffeinet i kaffet. 50% av oss har dubbla genutryck av just denna gen vilket innebär att kaffet bryts ner snabbt och effektivt. De med dubbla genutryck tål kaffe bra. Man upplever inga skakningar, ingen hjärtklappning eller andra typiska kaffesymtom. 30% av oss har ett enkelt genutryck vilket innebär att man reagerar lite kraftigare på kaffe. 20% reagerar rent negativt på att dricka kaffe. Det här är alltså ren genetisk fakta om hur individuellt vi reagerar på kaffe.



Självklart så är det heller inte så positivt att dricka kaffe sent på eftermiddagen. Sista koppen bör man inte ta efter 14/15 tiden om man inte vill att koffeinet ska påverka sömnen (halveringstiden är 4-5 timmar). Dricker man kaffe för sent kan man förstöra sin dygnsrytm. Det kan leda till minskar mängd djupsömn och stimulerar istället till vakenhet i hjärnan.

Kaffebönan innehåller mkt antioxidanter och det finns studier som visar att kaffedrickare många gånger lever längre och även att de har en lägre frekvens av diabetes. Men en viktig fråga är hur bra producenten lyckats behålla näringsämnena i kaffet. Här finns en stor variation. Kaffeautomater erbjuder ofta riktigt dåligt kaffe. Här finns det goda argument att helt och hållet undvika kaffe. Kvalitetskaffe däremot från ekologiska plantage som inte använder så mkt bekämpningsmedel är något helt annat. Ofta odlas kaffebönan i höglands terräng, den optimala zonen är 2000 meter över havet. Här trivs inte mögelsvampar i kaffeplantan så man behöver inte använda så mkt bekämpningsmedel. I kaffe kan man hitta toxiner från mögelsvampar (det finns en del teorier som säger att dessa mögelsvampar kan driva inflammationer, som leder till att man blir trött och hänging). Finkaffet rostas även länge på lägre temperatur vilket gör att näringsämnena behålls i kaffet.

Så visst finns det fördelar med att dricka någon kopp kaffe om dagen och då av en bra sort. Alltså kvalitetskaffe, inte från någon automat på arbetsplatsen – riktigt dålig idé som inte ger kroppen någonting positivt!

Jag ska jobba på att ändra den där vanan att sätta på kaffebryggare 3 gånger om dagen – och istället dricka den/de där morgonkopparna från ett riktigt bra kvalitetskaffe. Prova Bulletproofs kaffe – riktigt gott!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s