Emotionellt ätande och periodisk fasta

Fasta – lite normbrytande och provocerande i vissa sammanhang men ett riktigt bra hälsoverktyg! När vi fastar händer det saker både fysiskt och mentalt.

Människan har under evolutionen utvecklat en väldig kapacitet att vara utan mat. Tidigare kunde vi gå dagar utan mat men när vi väl hittade en buske eller ett träd fullt med söta frukter och bär åt vi tills allt var slut. Det gällde att äta när det fanns tillgång till mat. Den här stenåldershjärnan spelar oss idag ett spratt, när det finns mat så äter vi – vilket leder till emotionellt ätande – kroppen behöver inte men hjärnan ser sin chans att kicka igång belöningssystemet.

Vi lever idag i ett samhälle där maten är tillgänglig dygnet runt. Livsmedelsindustrin jobbar hårt för att skapa mat som med färg, konsistens och smak ger oss maximal tillfredställelse. Socker och fett i en kombination som ger oss maximal belöning. Inget som vi hittar ute i naturen! Vi möts ständigt av budskap att det är bra och positivt med snabb energi – vi lever mitt i en industri som har skapat ett beroende rakt in i vår reptilhjärnan.

Om man lyfter blicken och ser sig omkring märker man att mycket av den information och stimuli vi ständigt pumpas med (livsmedelsindustrin, appar, spel etc etc) går rakt in i vårt belöningssystem. Hjärnan triggas igång, vi får ett adrenalinpåslag och vi mår jättebra, för stunden..Men vi söker hela tiden mer och större kickar och så går det runt i en ond cirkel. Vi behöver hitta en långsiktig strategi, ngt som håller oss stabila och balanserade så att inte blodsockret åka berg-och-dalbana.

Som jag nämnde inledningsvis kan fasta vara ett riktigt bra hälsoverktyg. Men som alltid är vi alla individer och allt passar inte alla, som med allt annat får man prova sig fram! 



På cellulärnivå kan fasta hjälpa oss att bli mer insulinkänsliga. När vi inte fyller på med mat sjunker blodsockret och fettdepåer börjar brytas ner. Kroppen tänker ungefär att när det väl kommer socker ska jag bli bra på att bryta ner det – därav får vi en bra insulinkänslighet när vi fastar. Utmärkt för att komma åt det metabolasyndromet med högt insulin och blodsocker (kanske ett verktyg för personer med diabetes typ 2?).

Fasta kan vara föryngrande och sänker de kroniska inflammationerna i kroppen. När vi fastar går cellerna in i ett tillstånd av reparation och upprustning. I detta tillstånd tillverkas fler antioxidanter och färre fria radikaler så DNA skadorna blir färre. Cellerna arbetar med förstärkning och skydd. Genom fastan kan man hjälpa kroppen att sänka inflammationsmarkörerna, cellerna får chans att byta ut dåliga delar och kroppen kan återhämta sig. Eftersom en del av åldrandet beror på oxidativ stress och inflammationer i vävnaderna så föryngrar sig kroppen genom fasta.

Det är självklart olika hur vi reagerar på fasta. Om man är i en stressig period i livet kanske fasta inte är ett bra alternativ då kroppen drar igång stressystemet under fastan. Då kan det vara bättre att vara lite mer regelbunden i sina måltider. Även vid exempelvis graviditet och amning. En del upplever kanske mycket trötthet och känner sig frusna och hungriga vilket många gånger skapar oros känslor. Men faktum är att det kan vara ganska hälsosamt för kroppen att vara lite frusen och hungrig ibland. Man kan underlätta lite för sig själv under fastan genom att dricka varmt te eller kaffe för att få energi.

Om man är sugen på att uppleva hälsofördelarna av fasta kan det vara ett tips att börja lite försiktigt. Min favorit är 16/8. Detta är en måttlig variant av fasta där du under 8 timmar äter, ungefär som vanligt, och sedan låter mag-och tarmkanalen få vila i 16 timmar. Egentligen inte jättesvårt. Om du äter middag på kvällen vid 6/7 tiden och sedan skippar frukosten och äter en god lunch – då är du i mål. Prova 1 eller 2 dagar i veckan. Jag gillar den här varianten för att den är ganska mild och framförallt långsiktig.

Det finns självklart fler hardcore varianter som du med fördel kan kombinera med den här 16/8 varianten. Exempelvis dygnsfasta 1-2 gånger i månaden, då ger du kroppen tid att vila i ett dygn, tänk middag till middag. Har man aldrig fastat tidigare kan man börja försiktigt och prova 16/8 några dagar i veckan.

Det kan vara enormt hälsosamt för kroppen att fasta då blodsocker och inflammationer sjunker, kroppen förbränner fett, ökar mängd ketoner och sänker blodtrycket så våga prova!

Lycka till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s