Stress, den nya ohälsan

Informationssamhället ställer stora krav på oss idag. Vi förväntas vara tillgängliga och flexibla under dygnets alla timmar. Tiden blir en bristvara. Vi fyller varje minut med något. Vi har inte längre tråkigt. Att stå och dagdrömma vid busshållplasen är ett minne blott. Idag fyller vi varje minut. Det finns alltid ett mejl att skicka, en podd att lyssna på, ett sms till en vän eller ngt annat roligt att sysselsätta hjärnan med.

Sjukskrivningar har ökat lavinartat i Sverige och många är sjuka på grund av stressrelaterad ohälsa. Tidigare sjukskrivningar på gund av värkbesvär får stå tillbaka till förmån för nya tillstånd så som depression, ångest, oro, stress och utbrändhet.

Utmattning är den vanligaste orsaken till sjukskrivningar i Sverige. Antalet sjukskrivningar på grund av utmattning har ökat med 359% mellan åren 2010 och 2017. Detta är skrämmande siffror med tanke på att nedskärning av sjukvårdsresurser sker samtidigt som ohälsan ökar. Sjukvårdssystemet är idag tungt belastat och om några år kommer vi inte klara av att ta hand om alla som är sjuka.

När stressen kryper på….

Ofta finns det tydliga varningssignaler som signalerar att det är dags att varva ner. Exempelvis blir sömnen rejält stört och humöret pendlar kraftigt. Vi är experter på att ignorera signalerna och kör istället på som vanligt men det är viktigt att ta varningssignalerna på allvar. Vägen tillbaka efter en utmattning kan vara väldigt lång.

Vår livsstil gör oss sjuka. Vi äter processad mat och stressar ihjäl oss. Vår hjärna och kropp är inte skapta för att leva det liv vi lever idag. Mat och stimuli är tillgängligt jämt. Evolutionsmässigt är vår hjärna anpassad till det liv vi levde för 10000- tals år sedan, livet idag är mycket annorlunda. Det är inte så konstigt att fler och fler mår dåligt och blir sjuka.

Den nya teknologin är fantastisk och öppnar upp nya möjligheter för människan som vi aldrig kunnat drömma om. Men vi har inte verktygen att hantera och reglera användandet. Det har kommit, och det kommer att komma fler och fler studier som visar på att vi påverkas negativt av att ständigt vara uppkopplade och stimulerade. Läs exempelvis om den nya popcornhjärnan HÄR. Människans biologi är kalibrerad för ett liv i naturen, inte framför en mobiltelefon eller Ipad- skärm.

Stress ute i naturen har alltid varit förknippat med en muskelaktivitet. Idag sitter vi mest stilla och känner oss stressade och situationen blir mer och mer konstgjort och avlägsen människans naturliga tillstånd.

Stressen är en stor riskfaktor för vår hälsa. Vi kan äta bra men har vi en konstant hög stressnivå i kroppen spelar det ingen roll att vi äter bra. Kroppen kan inte ta upp näringen. Vi måste börja med att sänka stressnivåerna. De flesta människor som upplever hög stress har många gånger problem med magen.

När vi upplever akut fara utsöndras kortisol, kroppens stresshormon. Detta är en helt naturlig process och evlolutionsmässigt bra för vår överlevnad. Kroppen förbereder sig på att antingen springa ifrån faran eller på att stanna kvar och slåss.

Idag ser stressen dock lite annorlunda ut. Det är sällan vi pratar om fysiska faror i form av rovdjur på savannen. Idag handlar det istället om mentala hot. Men hjärnan har inte utvecklats så mycket under de senaste 10 000 tals åren utan fungerar på samma sätt som hos urtidsmänniskan. Det mentala hotet (en svår arbetsuppgift, en knepig familjesituation etc) leder kroppen in i en beredskapssituation. Men eftersom hotet finns kvar har kroppen ingen chans att som tidigare efter en flykt eller ett lyckat försvar, gå in i återhämtning och ladda om – stressnivån blir istället konstant förhöjd i kroppen. Detta leder till att många av oss går omkring med kroniskt höga kortisolnivåer som på sikt bryter ner kroppen.

Många som stressar mycket under en lång tid har inget seratonin kvar i kroppen. Seratonin är en signalsubstans som är viktig för välbefinnandet. Hämmad produktion kan leda till oro och depression. Seratonin är dessutom byggstenar för melatonin, en anna signalsubstans/hormon som är viktigt för sömnen. Stress och sömn hänger tätt tätt samman. En varningsklocka när stressen börjar blir för stor är just att sömnen rubbas. Börjar man få sömnproblem måste man dra i bromsen!

Man kanske har lätt för att somna på kvällarna men man vaknar sedan ofta några timmar senare och har svårt att somna om – tankarna far runt i huvudet, hjärnan går på högvarv. Andra tecken och varningssignaler på för höga stressnivåer är att man börjar glömma saker och får koncentrationssvårigheter. Man kan få känsloutbrott, nedstämdhet, muskelspänningar och viktuppgång särskilt runt midjan. Symtomen är många och kan variera kraftigt från person till person men det är viktigt att uppmärksamma det kroppen signalerar till oss.

Stress i sig är inte farlig, den är till och med bra eftersom det är kroppens försvarssystem. Det som har gjort att vi har överlevt genom åren. Men vi måste återhämta oss. Kroppen måste få chans till adekvat återhämtning. Det är det som ofta blir problemet idag. Den konstanta stimulin gör det omöjligt för våra stackars kroppar och hjärnor att återhämta oss,

Fundera på hur många gånger om dagen du upplever stillhet, utan mobil, dator, tv, radio, musik i lurarna etc etc. Det är bristen på återhämtningen som gör stressen farlig! Och återhämtning handlar inte om att slänga sig i soffan och titta på ett avsnitt av en favorit serie – visst är det härligt, men det är inte det vår hjärna behöver!

Vi måste ta oss tid till återhämtning för att inte blir sjuka av stress idag!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s