Uppfriskande vinterbad

Min kära syster har övertalat mig till att prova på att vinterbada lite. Aldrig tänkte jag först, jag som hatar att frysa. Men med lite övertalning lyckades hon övertala mig till ett iskallt dopp i Värtan. Och hälsoeffekterna av det..ja dom är många..

När man på detta sätt utsätter kroppen för iskall kyla sätter man igång en stressreaktion i kroppen. Det sympatiska nervsystemet aktiveras och hormonet noradrenalin utsöndras. Detta ger i sin tur ökad koncentration.

Regelbundet vinterbadande kan ge bättre humör och mindre spänningar och trötthet. Vi får en liten endorfin-kick av att doppa oss i iskallt vatten. Endorfiner och adrenalin börjar cirkulerar i blodet av chocken kroppen får och detta ökar välbefinnandet.

Genom olika studier har man sett att några av de positiva effekterna av att bada vinterbad är:

* Bättre sömn

* Piggare

* Psykisk välmående

* Bättre blodcirkulation

* Mindre värk

Men att bada vinterbad är inte bra för alla. Särskilt inte om du har högt blodtryck eller hjärtproblem. När man hoppar ner i iskallt vatten ökar blodtrycket mycket och har man redan problem är denna stress inte bra för hjärtat.

För mig var det härligt uppiggande och jag kommer nog att göra det igen. Men jag skulle inte doppa kroppen i en iskall vintersjö om jag hade någon som helst influensasymtom, om jag hade någon hjärt-och kärlsjukdom eller var ensam (bada alltid med någon!) – så med sunt förnuft med andra ord!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s