Meditation kan ge oss ett längre liv

Att meditation kan leda till längre liv har du säkert hört förut. Men vad är det egentligen som gör att meditation kan förlänga livet? Det ska jag berätta här..

Jo, i varje kromosom finns DNA (vår arvsmassa som bär på den genetiska informationen). Ändarna på DNA-kedjan utgörs av telomerer. Dessa skyddar arvsmassan vid celldelning. Alla celler i vår kropp genomgår celldelning men varje cell har en begränsad förmåga att dela sig, (utom stamceller). Detta skiljer sig lite åt beroende av vad det är för typ av cell det handlar om exempelvis hudcell, levercell, tarmcell etc.

Hur många gånger cellen kan dela sig påverkas av dess telomerer. Längden på telomererna är viktiga för vår livslängd. Varje gång en cell delar sig förkortas telomererna. När de slutligen blir för korta kan inte cellerna kopiera DNA på ett bra sätt längre vilket leder till annorlunda missformade celler. När cellerna tappar sin funktion stänger de till slut av sig själva för att förhindra vidare celldelning. När cellerna inte längre delar sig kommer vävnaden att skadas, det gäller i stort sett hela vår kropp och alla våra organ.

Lyckligtvis har man kommit på att vi har ett inbyggt system för att förlänga cellernas ändar, telomerer. Vi kan alltså påverka hastigheten med vilken telomererna förkortas . Med andra ord kan vi fördröja åldrandet och till och med backa tillbaka det – det är fantastiskt! Olika livsstilsfaktorer och även att tillföra kroppen rätt näringsämnen har en avgörande effekt. I Pod avsnittet ”Dr Gitterles 9 nycklar till anti-age- en sammanfattning” från ”Hälsopodden med Lotta och Victoria” tar Dr Gitterles upp D-vitamin som ett viktigt tillskott för att hjälpa till att stanna upp förkortningen av telomererna. Han nämner även vikten av att äta Omega 3, att tillföra multivitamin till den dagliga kosten och att träna.

Stress är dock det största hotet som förkortar telomererna. Detta är skrämmande fakta med tanke på hur kraftigt den mentala ohälsan i samhället har ökat under senare år och ofta kopplat till stress- och stressrelaterade problem.

Nu till det intressanta kring meditation! Nobelpristagare Elisabeth Blackburn som upptäckte telomererna i ändarna på DNA spiralen i våra cellkärnor, upptäckte i sin forskning att Kirtan Kriya meditationen påverkar tillväxten av telomererna mer än någon annan metod hon tittat på.

Då undrar ni kanske vad Kirtan Kriya är? Jo, det är en meditationsteknik som bland annat utförs inom Mediyoga (som jag utövar och instruerar i). Här kommer en utförlig instruktion: Kirtan Kriya, två olika versioner:

Kort version (12 minuter) Länk till Spotify: https://open.spotify.com/track/3buZNBqLqmrcCZuJZbtRUD?si=3UVfv5D-RHS_VKlLHYbz0A

Lång version (30 min) Länk till Spotify: https://open.spotify.com/track/2MUdtyn7AOabqHx41k9rfk?si=95EHR6K0RhGeoK0swDxxTg

1. Sitt i meditationsställning eller på en stol. Slut dina ögon och rikta den inre blicken mot en punkt mellan ögonbrynen – behåll fokus här under hela meditationen. Dina händer vilar mjukt på knäna.

2. Under meditationen upprepas mantrat SA-TA-NA-MA under 12 eller 30 minuter beroende på vilken längd på meditationen du väljer att göra.

På SA pressar du tummen mot pekfingrets topp.

På TA pressar du tummen mot långfingrets topp.

På NA pressar du tummen mot ringfingrets topp.

På MA pressar du tummen mot lillfingrets topp.

Meditationen utförs med olika tonlägen enligt följande:

2 min, (5 min lång version) sjunk mantrat SA TA NA MA

2 min (5 min ) viska mantrat

4 min (10 min) tänk mantrat tyst för dig själv, fortsätt med fingerrörelserna

2 min (5 min) viska mantrat

2 min (5 min) sjung mantrat högt.

Sätt på musiken på Spotify och följ bara med i sången så kommer det klarna efter hand! 🙂

Avsluta med att vila händerna i knäna en stund i tystnad innan du går tillbaka till vardagen igen. Här nedan kan du klicka dig vidare och läsa om Nobelpristagare Elisabeth Blackburn studie kring telomerer.

Så varför inte sätta igång precis just här och nu med några minuters Kirtan Kriya – det ska jag göra! Forskning har faktiskt visat att den bland annat förbättrar minnet – så vad kan inte vara bättre inför en dags psykologistudier!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s