Självkärlek genom yoga

Att känna kärlek till sig själv är så viktigt. Man kan inte älska någon annan om man inte först älskar sig själv – så sant! Jag undervisar bland annan i Restorative yoga där fokus ligger på vila och avslappning för att återhämta och bygga upp kroppen. Stillhet är något som många idag har väldigt svårt för att vara i. Samhället är så fokuserat kring aktivitet, tempo, produktivitet och görande hela tiden att vi helt kommer av oss och känner oss fruktansvärt rastlösa när vi försöker gå ner i varv och vila.

STILLHET

Andas in i stillhet och lugn. Följ några enkla steg:

1. Lägg dig ner på ett mjukt underlag och låt kroppen slappna av. Ställ klockan på 15 minuter (om du har svårt att släppa taget) så vet du att det är ok att bara släppa allt tills klockan ringer. 

2. Börja uppmärksamma din andning. Var i kroppen känner du din andning? Är det i bröstet? I magen? Hur känns andningen? Kanske är den snabb och ytlig eller djupare och lugnare, bara registrera. Låt andningen komma och gå precis som den vill. Försök inte att ändra på någonting bara acceptera det som är just nu – i stunden. 

3. Lägg en hand på magen och en hand på bröstet, slappna av i armbågarna. Känns inte kroppen under dina händer, hur bröst och mager rör sig. 

4. Ligg här en stund (eller tills klockan ringer). Låt kroppen bli tyngre och tyngre ner mot underlaget. Låt din uppmärksamhet var riktad djupt inom dig. Fokus är hela tiden riktad mot ditt andetag. När tankarna far iväg till saker som du ska göra senare eller annat som fångar din uppmärksamhet – styr du bara fokus tillbaka till andningen. Tankarna har en tendens att hela tiden fara iväg på annat håll – det är ok! Bara vi hittar tillbaka. Gång på gång påminner vi oss att lyssna inåt, rikta uppmärksamheten hit. 

Jag tar en stund varje dag att landa i kroppen och landa i andningen, helst tidigt, tidigt på morgonen när alla andra sover. Det är är min allra bästa morgon rutin. Min lugna morgon-yoga-andning. Här kan man sätta tonen för dagen, starta mjukt och lugnt, hitta kontakten inåt (som vi så ofta tappar bort i all stress och jäkt). Det räcker med bara några minuter varje dag, det är kontinuiteten som ger förändring.

Prova – jag lovar att det gör skillnad!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s