Geranium – kvinno-oljan!

Geranium – kvinno-oljan!

Ja, ibland kallas den för kvinno-oljan för att den bland annat sägs kunna hjälpa mot PMS besvär (läs mer om PMS och hormoner HÄR), klimakteriebesvär och för att den främjar balans och välbefinnande.

Citron och Geranium är en härlig kombo som kan stärker humöret. Ta 3 droppar av vardera olja i en basolja (jag brukar använda mandelolja men använd den som känns bra för dig) och smörj sen in den här härliga blandningen på huden.

Lider du av besvärliga PMS symtom kan du ta 3-4 droppar Geranium olja, blanda i en basolja och smörja in huden med – det är mmmmmm! Just för att balansera hormonbaserade humörsvängningar och för Geraniums upplyftande effekt.

Självklart är den också helt fantastiskt att bränna i en aromalampa hemma, fantastiskt till kvällen när du ska sova.

Förutom de hormon-och humörsbalanserande effekterna denna underbara olja har ingår den frekvent i olika hudprodukter då den fungerar lindrande på olika besvär. Använd vid exempelvis acne, eksem, blåmärken och inflammerad hud. Dessutom fungerar den stärkande som hudolja i ansiktet och motverkar rynkor och ger huden spänst och vitalitet.

Aromalampa och oljor hittar du via länken på min hemsida där du kan beställa dina egna eteriska oljor.

Varför hjärnan inte är beroende av glukos och kolhydrater

Vilken typ av kost som passar just dig är självklart individuellt. Jag är ganska fast besluten om att vi alla mår bra av olika saker (förutom då att ingen mår bra av för mycket socker och processad mat såklart). Men vi är alla unika varelser med unika sammansättningar i kroppen dock kan man lätt tro att vår hjärna är beroende av glukos och att vi får i oss kolhydrater som bränsle.

Det här är faktist ett lite tvivelaktigt påstående och står i motsatts till det som många av oss faktist mår ganska bra av – nämligen en lågkolhydratkost. Äter vi en kost rik på fett kommer kroppen att bli bättre på att använda fett som energikälla. Generellt kan man säga att glykos/socker ger en snabbare energi till kroppen men kroppen kan egentligen utvinna mer energi ur fett även om det går långsammare – dock kan man stimulera kroppen att öka på fettdriften med en lågkolhydratkost – alltså bli bättre på att förbränna fett.

Photo by rawpixel.com on Pexels.com

Varför vi inte är beroende av att äta kolhydrater handlar om att kroppen, närmare bestämt levern kan producera eget glykos. Detta sker i en process som kallas Glykoneogenesen där levern använder aminosyror, laktat och glykogen för att tillverka glukos. Vår kropp är en väldigt finurlig mekanism. Om vi äter en väldigt strikt lågkolhydratkost / en strikt Paleokost kommer kroppen bland annat behöva aminosyror för att bilda glukos. När glykoneogenesen blir väldigt uppreglerad kommer en annan process att kicka igång som skyddar kroppen från att bryta ner för mycket muskelmassa, denna process kallas Ketogenesen. Man kan säga att Ketogenesens evolutionära syfte är att avlasta kroppens glykosbehov och spara på muskelmassa. Fettsyror kommer att börja omvandlas till ketoner och processen triggas av ett lågt insulin och lågt blodsocker.

Vissa celler i vår kropp kan inte förbränna fettsyror utan är helt beroende av glykos eller ketoner, till exempel hjärnan. I hjärnan fungerar det inte som i andra celler som kan bygga upp ett lager av glykos att ta av utan hjärnan behöver en konstant tillförsel av energi. Hjärnans unika behov av glukos är löpande – vi måste tillföra en jämn ström av energi. Genom Ketogenes diffunderar ketoner ut i blodet och blir bränsle till hjärnan, som slukar mycket energi, och till våra muskler. Det här innebär att det inte behövs lika mycket glukos, därav är vi inte beroende av att få i oss mycket kolhydrater för hjärnans energiförbrukning – smart va!