Söt och tropisk ”Stress away”

Söt och tropisk ”Stress away”

Det är många som frågar och är nyfikna på oljan ”Stress Away” från Young living. Den här oljan hör till mina absoluta favoriter (använder den ofta på mina yogaklasser) och jag håller med om att den är magisk!

Den fungerar i alla sammanhang och har en helt underbar doft av bland annat vanilj och lime. Stress Away ger verkligen en känsla av avkoppling, perfekt när du ska gå och lägga dig eller under en stressig dag. Dessutom kan den vara helt underbar att droppa i en bärolja vid massage för optimal avkoppling. Förutom vanilj och lime innehåller den även bland annat lavendel med lugnande egenskaper och copaiba som påminner om doften av en regnskog. Just nu 20% rabatt på denna goding så checka in den här sidan om du är sugen på att prova: https://www.youngliving.com/sv_SE/products/stress-away

Genom länken här kan du göra en beställning på oljan. Blir du medlem har du 24% rabatt och köper oljor till grossistpris.

PMS – hormonellt men kanske även ett kulturellt fenomen?

PMS – hormonellt men kanske även ett kulturellt fenomen?

De flesta kvinnor känner av någon typ av antingen känslomässig eller kroppslig förändring under menstruationscykeln. När man pratar om PMS symtom finns det ett brett spektrum och dessa varierar självklart från kvinna till kvinna. Vissa kanske inte märker av några större besvär under månaden medan andra varje månad upplever enorma förändringar. Tänk att PMS, förklimakterie- och klimakteriebesvär forfarande, än idag på 2000-talet är så dolt i mörker, trots att detta är något som har påverkat kvinnor genom historien långt tillbaka. 

Historiskt sett har kvinnor diagnostiserats med exempelvis ”hysteri” och ”wandering wombs” – sjukdomstillstånd som ansetts vara kvinnliga störningar. En del hävdar att om det hade funnits en manlig PMS hade forskar- och läkarvärlden för länge sedan kartlagt orsaken och hittat ett botemedel. Men detta är än idag ett komplext område många gånger dolt i mörker med tusentals kvinnor som varje månad lider av sina besvär. 

När man pratar om PMS handlar det om ett brett spektrum av förändringar/symtom som är väldigt individuella. Vissa kvinnor märker inte av några större förändringar under menstruationscykeln medan andra upplever diverse olika symtom, mer eller mindre besvärande. En liten procent kvinnor påverkas extremt mycket och lider extremt av sin PMS. I dessa fall brukar man prata om PMDS – premenstruellt dysforiskt syndrom. Enligt vårdguiden har ca 3-5 % av alla som har mens PMDS men man kan föreställa sig att det finns ett stort mörkertal. PMDS innebär ofta psykiska besvär som ångest, oro och även depression som påverkar och slår ut hela vardagen.

Att hormonerna påverkar oss råder det inte så mycket tivel om. Men man vet inte riktigt hur alla funktioner och mekanismer i kroppen samspelar och vad som påverkar vad. Vissa menar att PSM symtomen beror på förändringar i östrogen-nivåer, andra menar att det är kopplat till progesteron-nivån. En del hävdar att det har att göra med neurotransmittorer i hjärnan som står för förändringen, särskilt vår signalsubstans serotonin, nervcellernas lugnande budbärare. Men exakt hur allt detta fungerar och hänger ihop vet man inte säkert – så komplext är bara förnamnet. 

Vanligtvis behandlas ofta PMS besvär med exempelvis p-piller (för att balansera progesteron eller östrogen eller en kombination av dessa) eller med antidepressiva läkemedel. Dessa behandlingar fungerar för vissa men inte för alla. Man tänker ofta att det finns ett samband mellan låga nivåer av någonting och PMS symtomen och behandlar detta men det är nog inte riktigt så enkelt.

PMS eller Premenstruellt syndrom är kanske inte bara något som uppstår inom oss hormonellt utan våra tankar, känslor och vårt beteende påverkas även av vår omgivning, den kontext vi befinner oss i.  Hur vi blir bemötta och även hur vi förhåller oss till våra egna tankar kommer i slutändan att påverka oss.

Under ”The Moon cycle” sker en hel del fysiologiska förändringar inom oss både hormonella förändringar men också förändringar i hjärnans nervsignalering. Den yttre miljön kommer också spela roll. Några faktorer som kan ha en avgörande betydelse för hur vi mår är exempelvis stress – som i vår hektiska vardag mer hör till vanligheten än ovanligheten. Det finns många faktorer som skapar stress i vår moderna värld och höga krav på att prestera i alla möjliga sammanhang. Ibland får man känslan av att det nästan är tabu att ta det lugnt, inte ha något särskilt för sig, slappa och må bra – vilken upp-och-ned vänd värld!

Vissa menar att PMS är ett västvärlds fenomen. I studier som har gjorts i andra delar av världen, exempelvis Asien rapporterar inte kvinnor lika många PMS symtom och besvär som kvinnor i västvärlden. Symtom och sjukdomar är ofta kulturellt betingade men är PMS något vi har skapat i västvärlden? Inte en helt enkel fråga. Men något som är ganska självklart är att vår omgivning påverkar oss och eftersom hormonerna fluktuerar under cykeln påverkar det även vårt humör mer eller mindre. Om man då upplever support och stöd från omgivningen kanske denna hormonella påverkan inte märks av särskilt mycket. Om man istället får höra att man är arg, sur, bitter, oregelbunden (och många värre utryck) blir det naturligtvis en negativ spiral – ingen mår väl bra av att höra det! Mindre problem och irritationsmoment i vardagen blir plötsligt mer irriterande och märkbara. Stöd och support från en partner kan säkert ha en väldigt stor betydelse och kanske till och med mildra symtom istället för att dessa blommar ut okontrollerbart. 

Ett bra hjälpmedel för alla kvinnor är att börja tracka sin egna cykel. Eftersom denna är så individuell kan det vara en god idé att ha koll på just sina egna tankar och känslor och symtom. Skriv ner! För dagbok under några månader och notera eventuella förändringar i humör, tankemönster och i sinnestillstånd. Det är så användbart! Kanske börjar du märka ett mönster. Kanske kan du gå tillbaka några månader och se att samma, exempelvis destruktiva tankemönster återkommer under en viss tidpunkt av menstrationscykeln varje månad. Genom att ta reda på dessa mönster börjar vi få ett mer helikopterperspektiv över förändringar. Vi kanske kan börja distansera oss från tankar och känslor och även förändra vårt förhållningssätt till dessa då de blir för destruktiva. Vi kan även börja planera för förändringar och stötta oss själva utefter våra olika behov. Kanske det är läge under vissa specifika veckor av månaden att lägga in lite mer ”jag-tid”. Att planera in för en egen stund, avkoppling och återhämtning. Små förändringar som faktiskt kan göra stor skillnad! 

PMS fasen kan vara en period då vi ofta har mer ”energi” i kroppen. Energi som kanske ofta kanaliseras och kommer ut som ilska, irritation och frustration. En del kvinnor upplever den här  perioden som en tid då kreativiteten flödar. Tänk att det är samma typ av intensiv energi i kroppen som egentligen kanaliseras på ett annat sätt, ett positivt sätt. Om vi blir mer medvetna om våra cykliska förändringar och ger oss tid att exempelvis ta hand om oss själva kanske denna energi är något vi kan ta till oss och dra fördel av istället. 

Jag skulle nog säga att PMS både är hormonellt betingat och kanske även kulturellt. Ett komplext samspel mellan vår inre fysiologiska miljö och den kontext vi befinner oss i. Dock tror jag inte att vi ska behöva lida, det finns hjälp att få och lyckligtvis börjar kunskapen kring kvinnan och kvinnokroppen öka även här i Sverige med kvinnliga specialistkliniker som slår upp portarna – en ljus framtid i en stormig både inre- och yttre värld!